De Kreek

19 juni 2024

Multifunctioneel centrum De Kreek

Sinds jaar en dag is de Kreek een ‘heet’ onderwerp in de politiek. En meestal gaat het dan over geld. Niet vreemd want een sportcentrum met zwembad kost nou eenmaal meer dan het oplevert. Sinds de sluiting van de Piepelenberg in 2005 is de Kreek ook het dorpshuis van Kerkdriel en heet het multifunctioneel centrum De Kreek.

Het gemeentebestuur heeft de Kreek altijd behandeld zoals het iedere gemeenschappelijke voorziening benadert: we geven een budget, want daar kunnen we nu eenmaal niet onderuit, maar verder willen we er zo min mogelijk mee van doen hebben. Dus wordt het beheer overgelaten aan stichtingen en commerciële partijen, zonder veel eisen of voorwaarden. (In Kerkdriel werd dat, na een stichting, Optisport).

Dat kan goed uitpakken maar de realiteit is meestal anders.

Verkoop De Kreek

In 2021 kreeg de gemeente een ‘fantastisch’ aanbod van Europarcs: “wij willen de Kreek kopen”.
Gelukkig, eindelijk werd men verlost van die kostenpost. In ruil voor de koop mocht Europarcs ook nog een gebouw neerzetten met veel verhuur-accommodatie. Wat Europarcs enorme inkomsten kon opleveren.

Vanaf het eerste moment was de PvdA fel tegen deze verkoop want de belangen van de dorpshuis-functie en de verenigingen waren slecht geregeld. En was het wel een verkoop? Naar ons idee was het meer een uitverkoop.

Uit de gebeurtenissen van het laatste jaar blijkt dat we gelijk hadden.

Sluiting zwembad

Eerst wordt het zwembad gesloten omdat er betonrot is vastgesteld, mét instortingsgevaar. Mooi, denkt de gemeente, zijn wij af van die hoge energiekosten. We hebben een paar experts gevraagd naar hun mening maar beiden schatten het risico op gevaar bijna nul. Het zwembad had dus open kunnen/moeten blijven. Geen enkel begrip voor bijv. de vele zwemleskinderen en hun ouders.

Mooi, denkt ook Europarcs, we zeggen de aankoop van de Kreek af. Want over een jaar zal de gemeente zeker toelaten dat we een nog groter gebouw neerzetten. Succes verzekerd.

Sportschool

Vervolgens brandt in Kerkdriel het gebouw van een sportschool af. Een heftige brand die niemand in de koude kleren zal zitten. Maar als de sportschool een vervangende ruimte zoekt, hapt Optisport snel toe. Die kan na het zwembad-deel ook het sportschool-deel afstoten.

Voor het gemak krijgt de sportschool ook de kantine en de theaterzaal erbij. En de afspraken gaan 1 juni in, dus binnen 2 weken! Geen enkele inleving met het feit dat daardoor verenigingen enorm in de knel komen, dat andere verenigingen hun clubavond in de Kreek moeten stoppen, dat een school haar eindejaars-musical moet verschuiven, enz.

Wat doet de gemeente?

En wat doet het gemeentebestuur? Helemaal niets! Tot zij gedwongen wordt door verenigingen en de school die de publiciteit zoeken en actie afdwingen.

Heeft de gemeente op enig moment nagedacht over de gevolgen voor de dorpshuisfunctie?

We kunnen dit lezen als een Kerkdriels’ verhaal. Helaas. In Hurwenen, Rossum, Alem, Well, Hedel, eigenlijk in alle kernen, is deze gang van zaken heel herkenbaar: het gemeentebestuur geeft niet thuis als de leefbaarheid van een kern in de knel komt. Op papier is het met dorpsgesprekken, aanspreekpunten, enz. goed geregeld, in de praktijk moet iedereen het zelf maar uitzoeken.

Ardie van Liempt
PvdA Maasdriel